lördag 29 oktober 2011

Avdödat kontra levande vaccin!

Igår var kullen på vaccinering och som jag skrev i ett tidigare inlägg så har mina kattungar i princip alltid blivit dåliga av den första vaccineringen så här kommer en högst ovetenskaplig studie:

Havskullen: Levande vaccin - ingen reaktion (vaccinsort ?)
Rockarkullen: Avdödat vaccin - reaktion (felowax PCT)
Egoboostkullen: Avdödat vaccin - reaktion (felowax PCT)
Tigerkullen: Avdödat vaccin - reaktion (felowax PCT)
Sailorkullen: Avdödat vaccin - reaktion (felowax PCT)
Sammiekullen: Levande vaccin - ingen reaktion (felocell CVR)

Varför avdödat vaccin? Ja det börjar jag ju undra vid det här laget. Det är så att nästan alla kattuppfödare och en del veterinärer rekommenderar avdödat vaccin till kattungar och dräktiga honkatter eftersom det inte finns något levande virus i vaccinet och den lilla risken som finns att katten blir sjuk av vaccinet minimeras.
Så finns det andra veterinärer som inte ens har avdödat vaccin på sina kliniker och enbart rekommenderar levande vaccin.

..och jag då? Ja jag har ju mina oventenskapliga studier att stödja mig på i mitt val av vaccin, aldrig mer avdödat för min del! Jag har suttit uppe på nätterna med kattungarna efter första vaccineringen och varit så orolig för dem när de varit helt utslagna och knappt orkat öppna ögonen, Semlan - hon blev så dålig att hon slutade äta och en hel vecka efter vaccinering fick jag truga och truga och höll på att oroa ihjäl mig.

..och Fire, Drake och Flugan har varit precis som vanligt efter vaccinering igår..de rejsar runt, äter skiter och sover precis som kattungar gör mest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar